Wednesday 9 May 2012

Mangsa Buli

Assalammualaikum..

Makcik : Wa'alaikumsalam..
Aku : Ini rumah Haikal ker?
Makcik : Ye, ada ape ye carik Haikal (Aku nmpk sorang budak lelaki berdiri berhampiran makcik tu..
Aku : Saya dtg pasal nk tanya, dia dgn anak saya, Aqieff ada ape2 masalah ke, sampai dah 4hari berturut-
         turut dia pukul anak saya setiap kali balik dr skolah..kenapa yer jd mcmtu?
Makcik : (Sambil berkata kpd anaknya) Haikal, betul ke kau pukul budak tu? selama ni xpernah tau mak pegi ketuk pintu rumah org, mengadu kejahatan anak org..
Aku : Makcik, saya dtg bukan nak mengadu, tp saya nak tanya knp dia asik pukul anak saya..dh 4hari
         berturut plak tu..ada hal besar ker?..kalu betul anak saya ada buat salah, mencuri ke, ape ke saya boleh
         jer marah n nasihat anak saya..tp ni, tiap kali balik skolah, Haikal akan tggu anak saya then akan
         tumbuk-terajang semua..kenapa?..Kalu saya x dtg rumah makcik arini, sampai bila2 lah makcik xkan
         tahu perangai sebenar anak makcik n sampai bila2 lah anak saya jd mangsa pukul anak makcik...
          saya xsuka lah..
Haikal : Makcik, saya xde pukul pun Aqieff...dia yg jatuh sendiri...
Aku : Macamana plak awak ckp awak xpukul, kalu ada org yg nmpak? Anak saya Aqieff sanggup tutup
         mulut selama dia kena pukul dgn awak, tp kakak dia xsampai hati tengok adik dia kena belasah tiap2
         hari..sedangkan saya sdr xpernah jentik anak org tau..
Makcik : Kadang2, budak2 ni pandai mereka cerita..ntah2 jatuh sendiri tapi salahkan org lain pula..
Aku : Betul tu, kdg2 bila kelakuan dia tu bukan depan mata kta, jd senang2 lah dia xnak mengaku, walaupun
         tuan punya badan naik lunyai kena belasah..budak2 xpandai memfitnah dan berbohong, kecuali
         mengikut contoh org tuanya...tapi xpe, ni last hendaknya..lepas ni saya terpaksa report ke polis if anak
         saya masih kena pukul dgn anak Makcik ni yer..saya pun xsuka bermusuhan..
Makcik : Haikal, mak tahu lepas ni kau jangan lagi berkawan dengan budak tu..faham x??
Aku : Suka hati makcik lah nak nasihat anak mcamana, tp yg pastikan jgn dia suka2 nak pukul bantai anak
         org..org diam bukan takut, tp kesabaran tu ada batas...saya balik dl....

Nilah yg jd mlm semalam.........anak aku si Aqieff, dh bbrp kali kena pukul dgn sorang budak lelaki yg usianya lebih tua dr dia..maybe budak tu form1 or form 2 kot...Alasan dia kena pukul ialah sbb dia 'tengok' muka budak lelaki tu..Owh, sbb hanya tengok jer dh kena belasah...mmg kurang ajar kan?..sangat2 gengster..dan aku plak xsangka emak budak tu pun 2x5..tak boleh terima kedatangan aku yg bertanya pasal 'kekurangajaran' anak dia tuh..n aku walaupun sakit ati psl anak aku kena pukul tu x hilang lg, tp aku lega sbb aku dah 'membela' nasib anak aku tu..kesian Aqieff, 4hari lepas dia balik dr skolah dgn lulut berdarah n jalan terhencot-hencot...dia cakap dia terjatuh basikal..aku pun diamkan aje, lgpun anak lelaki mmg kena lasak, xleh manja2..then semalam tghari, anak pmpuan aku ceritakan semua kejadian yg sebenar tu. n smlm tghari jugalah anak aku kena terajang n tumbuk di badan..hari2 lain pun rupanya sama jer..punyalah sakit hati aku nih...n aku nekad, nak jumpa Haikal n emak dia..








1 comment:

amaniammar said...

salam

better sis buat report siap2..
bg tahu ttg keselamatan anak sis..
silap hari bulan lagi teruk budak haikal tu belasah dia..
lagi plak..sis dah citer kt mak dia kot2 dendam bertambah..

kita kena perhatikan si aqieff